Una ciutat privilegiada. Universitària, acollidora, dinàmica, humana, amb més de 1.000 anys d'història
Totes les dades de la ciutat a disposició teva
AGENDA
Empíric, Festival de Literatura i Ciència
25N Exposició 'Destí Igualtat'
25N Dia Internacional contra les Violències Masclistes
XIII Tardor Solidària. Tots els mons al MAC
Activitats i tallers Gent Gran Activa
Exposició 'Al Vallès, som gent de vinya'
Exposició Acció artística 'Senyals de diversitat' - Dia Internacional per l'Alliberament LGTBI 2024
'Miratges contemporanis' de Roberta Marrero
Exposició 'I tu? Què has fet per la victòria? Cerdanyola, un lloc de refugi'
ACTUALITAT
L’habitatge es configura com un bé bàsic, de primera necessitat, i aquest concepte es troba recollit en la normativa pública.
L’article 47 de la Constitució espanyola determina que tots els espanyols i espanyoles tenen dret a un habitatge digne i que els poders públics promouran les condicions necessàries i establiran les normes pertinents per tal de fer efectiu aquest dret.
L'article 26 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya preveu que les persones que no disposen dels recursos suficients tenen dret a accedir a un habitatge digne, per a la qual cosa els poders públics han d’establir per llei un sistema de mesures que garanteixi aquest dret, amb les condicions que determinen les lleis.
El Parlament de Catalunya, en ús de les competències contingudes a l’article 137 d’aquest Estatut, va aprovar la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l’habitatge, (LDH) que en el seu article 1 exposa que tota persona té dret a accedir a un habitatge digne, adequat a les seves circumstàncies socials i econòmiques i evitar l'exclusió social residencial.
L'Ajuntament de Cerdanyola en el marc d'aquesta normativa va aprovar el Reglament per l'adjudicació d'habitatges d'inserció municipal per casos d'emergència social i exclusió social residencial.
S’entén per emergència social per pèrdua d’habitatge, trobar‐se en una situació de vulnerabilitat extraordinària i excepcional que provoca que la unitat de convivència es trobi en situació de pèrdua imminent del seu habitatge habitual a la ciutat de Cerdanyola del Vallès. En concret són situacions d'emergència social per pèrdua d'habitatge:
a) Procés civil de desnonament en casos de lloguer de l’habitatge habitual amb data de llançament fixada i degudament notificada.
b) Procés d’execució hipotecària de desnonament per manca de pagament de la hipoteca de l’habitatge habitual amb data de llançament fixada i degudament notificada.
c) Procés de desnonament a precari, per ocupació sense títol legal d'un habitatge on s'acrediti la residència, amb data de llançament fixada i degudament notificada.
d) Situacions d’alt risc social acreditada mitjançant un informe tècnic valoratiu del cas concret.
e) Situacions d’emergència que comportin la pèrdua temporal de l’habitatge.
L’habitatge habitual s’acreditarà mitjançant la inscripció en el Padró municipal d’Habitants.
Per a poder sol·licitar l’adjudicació d’un habitatge d’inserció municipal els interessats han de complir en el moment de la presentació de la sol·licitud els requisits següents:
a) Tenir una residència mínima continuada a Cerdanyola del Vallès d’un any immediatament anterior a la data de la sol·licitud, acreditada mitjançant el Padró Municipal d’Habitants.
Excepcionalment, es poden acceptar aquells casos en què s’acrediti que, en el període de tres anys immediatament anterior a la sol·licitud, s’ha tingut una residència mínima discontínua de dos anys a Cerdanyola del Vallès, sempre i quan les persones sol·licitants justifiquin que en aquest període de tres anys han residit en un en un altre municipi, durant un any, amb la finalitat de millorar les serves circumstàncies sociolaborals.
b) Trobar-se en una situació d'emergència social, en els termes previstos a l’article 3 d’aquest reglament.
c) Disposar d’ingressos econòmics mensuals suficients per fer front a les despeses de l'habitatge d’inserció municipal i no superar els ingressos següents:
- Persones que viuen soles ingressos inferiors a 2 vegades l'IRSC.
- Unitats de convivència ingressos inferiors a 2,5 vegades l'IRSC.
- Persones que viuen soles o unitats de convivència, quan un o més membres amb discapacitat o gran dependència ingressos inferiors a 3 vegades l'IRSC.
En cas que els ingressos siguin superiors a 1,5 vegades l'IRSC la sol·licitud per l'adjudicació d'un habitatge d'emergència social de la unitat de convivència (*) ha d'anar acompanya d'un informe de serveis socials que acrediti el rics d'exclusió residencial.
(*) segons la definició recollida a l'Ordenança reguladora de les bases generals d'atorgament d'ajuts socials en el seu article 12 regula el que s'entén per unitat familiar.
Es consideren ingressos computables de la unitat familiar, el total d’ingressos de tots els membres majors de 16 anys, qualsevol que sigui la seva procedència.
d) No haver renunciat a l’adjudicació d’un habitatge d’emergència social en els darrers 2 anys.
e) Que la causa que comporta la pèrdua de l’habitatge no sigui imputable al sol·licitant.
Es consideren causes imputables:
- Que el valor total del deute hipotecari no s’hagi destinat, majoritàriament, a la compra de l’habitatge o a activitats econòmiques de les quals es depèn.
- No haver acceptat altres habitatges públics o privats que hagin estat oferts i adequats a la seva situació familiar i econòmica.
- No haver mobilitzat els recursos disponibles amb l’objectiu de mantenir l’habitatge, no fent front a les obligacions contractuals; s’exceptua el supòsit que el motiu que no s’hagin mobilitzat sigui per una necessitat bàsica com pot ser l’alimentació o la salut dels membres de la unitat familiar.
- Qualsevol altra causa que denoti mala fe per part del sol·licitant.
f) No disposar de cap altre habitatge ni en règim de propietat ni en règim de lloguer.
La renda de lloguer dels habitatges d'inserció municipal pot anar dels 100 als 275 euros en funció dels ingressos de la unitat de convivència.
Es pot consultar el reglament en aquest enllaç: Reglament per l'adjudicació d'habitatges d'inserció municipal per casos d'emergència social i exclusió social residencial