Una ciutat privilegiada. Universitària, acollidora, dinàmica, humana, amb més de 1.000 anys d'història
Totes les dades de la ciutat a disposició teva
AGENDA
Parc de Nadal
Convocatòria dels Premis Literaris 2025
1a Exposició de pessebres de Cerdanyola
Exposició solidària a benefici de l'Associació ADIA
Trenet de Nadal
Una Nit d'Il·lusió per a Tothom
Activitats i tallers Gent Gran Activa
Exposició 'Al Vallès, som gent de vinya'
ACTUALITAT
La Ciutat
El projecte Coeduca Cerdanyola, és un projecte de coeducació implementat a l’escola Municipal La Sínia, impulsat per l’Ajuntament de Cerdanyola i desenvolupat per l’Associació Enruta’t
L’objectiu principal del Coeduca Cerdanyola és poder dotar al professorat d’eines de detecció i abordatge de creences, actituds i dinàmiques masclistes i/o LGBTIfòbiques al centre a partir de la implementació d’una perspectiva feminista transversal en la seva tasca educativa, dins i fora les aules.
La regidora d’Igualtat i Feminisme, Andrea Borrego, recordava l’aposta per l’educació del govern municipal donant l’oportunitat a tots els centres de primària de la ciutat a sumar-se a aquesta proposta fins al 30 d’abril, i va destacar que el projecte ha començat per primària, però vol acabar arribant a totes les etapes educatives.
El projecte ha treballat en quatre àmbits: el llenguatge utilitzat (anàlisi de l’ús del llenguatge entre alumnat i també professorat), creences i imaginaris dins i fora de l’aula, distribució i ús dels espais i diversitats sexuals i de gènere.
De la informació recollida, en l’apartat del llenguatge utilitzat, s’extreu que tant nens com nenes usen sobretot el masculí genèric i només utilitzen formes desdoblades (ell o ella) quan es vol especificar que es tracta d’una dona. En canvi, el professorat introdueix més el llenguatge inclusiu. Al centre, el vocabulari masclista i lgtbi-fòbic és molt, utilitzen sobretot expressions que ridiculitzen i es fan servir més en espais d’oci i distensió, ja que en espais sota vigilància el vocabulari és més políticament correcte. Per acabar, en la majoria de casos l’alumnat té integrada la percepció de la desigualtat de gènere i coneix les diferents realitats identitàries, “malgrat que les percep com quelcom aliè”, explica la representant d’Enruta’t
Altra de les conclusions que s’han extret de la diagnosi és que en general les nenes “mostren un rebuig de la feminitat” perquè “saben que hi ha una jerarquia dels valors que estan més ben considerats”, afirmava Sangès, que posava en valor la necessitat de “tornar a empoderar la feminitat perquè les nenes que la vulguin agafar ho puguin fer lliurement”. A EM La Sínia, també s’ha detectat un desprestigi de les cures que, segons apuntava Sangès, deriva en faltes de respecte de nens cap a nenes.
Per finalitzar, els resultats també apunten que els espais on les nenes se senten més segures són l’aula i els espais comuns. En canvi, els nens se senten millor al pati.
Metodologia
El projecte es va iniciar a l’octubre del 2022. Durant els primers mesos, les professionals d’Enruta’t van dur a terme l’observació participant per detectar patrons. Entre l’abril i el novembre del 2023 es van realitzar formacions al professorat i al monitoratge, es van proposar tallers a les famílies i també es va treballar a les aules. Una vegada es va recollir tota la informació, entre novembre i abril d’aquest aquest any s’ha implementat el projecte i les previsions passen perquè al maig s’entri en la fase d’avaluació.
Enruta’t ha lliurat a l’Escola Municipal La Sínia un document amb estratègies (centrades en sexualitat, cures i diversitat sexual i de gènere) per implementar i donar resposta així a les necessitats detectades. Maria Sangès comenta que “és un centre molt motivat des del principi i confiem plenament en el que faran”. En aquest mateix sentit, la secretària-administradora del centre, Baudi Rincón, explicava que abans d’iniciar el projecte ja havien constituït una comissió de coeducació formada per mestres i famílies a l’escola. “Teníem ganes de començar a treballar, però no sabíem per on comencar” i es mostrava també molt satisfeta dels resultats. Rincón remarcava que ara queda una gran feinada: “Hem d’elaborar un pla d’acció per proporcionar moltes eines que aconsegueixin una societat més igualitària”.
Tornar al llistat de noticies