Una ciutat privilegiada. Universitària, acollidora, dinàmica, humana, amb més de 1.000 anys d'història
Totes les dades de la ciutat a disposició teva
AGENDA
XIV Cicle de Música de Cambra
Concurs dels cartells de la Festa Major del Roser de Maig 2025
Escola de Salut
Exposició 'Manuel Cano de Castro. Un noucentista esborrat '
Activitats i tallers Gent Gran Activa
ACTUALITAT
La Ciutat
Restaurat després de tres anys de treball, l’instrument de la família Espinal s’incorpora al patrimoni de Cerdanyola i inaugura el Cicle de Música de Cambra
El Museu d’Art de Cerdanyola (MAC) va viure ahir una jornada molt especial amb la presentació de la restauració d’un piano de mitja cua amb una història arrelada a la ciutat. Aquest instrument, que durant dècades havia sigut a la família de Marià Espinal, artista noucentista i estiuejant a Cerdanyola, inicia ara una nova etapa com a part del patrimoni cultural del municipi.
La història d’aquest piano va començar amb una trucada del Museu de la Música de Barcelona informant al Museu d’Art de Cerdanyola de l’existència d’un instrument en un pis del carrer Provença. Així va començar una aventura que va portar aquest piano, amb prop de 100 anys d’història, fins al MAC, on ha estat restaurat durant els darrers tres anys. Segons va explicar Txema Romero, exdirector del MAC, aquest espai, que en el passat havia estat el Teatre dels Estiuejants, sempre ha estat vinculat a la música, i la incorporació del piano suposa el retorn d’aquest esperit musical al museu.
L’arribada d’aquest piano representa un nou capítol en la relació històrica entre la família Espinal i el MAC. Txema Romero explicava que fa 15 anys, les filles de Marià Espinal, Adelaida i Bundia, van donar al museu dues obres de gran valor: un paisatge de Cerdanyola i un retratat de Mercè Gallén, model de la República. Actualment, el MAC conserva nou obres d’Espinal i un moble de la seva família, consolidant així el vincle entre el llegat de l’artista noucentista i la ciutat que el va acollir durant els seus estius.
L’emoció també es va fer palesa en les paraules d’Oriol Espinal, net de Marià, qui va recordar com aquest piano ha estat testimoni de generacions i escenari de moments musicals entranyables. Per simbolitzar aquesta connexió, va lliurar al museu una edició de 1902 dels 14 valsos de Chopin, que havia reposat al faristol del piano.
Un procés de restauració meticulós
La recuperació d’aquest instrument històric ha estat a càrrec de Francesco Frassineti, restaurador de l’empresa Piano Restauro, qui va detallar el complex procés de restauració. Fabricat per una empresa austríaca el 1927, el piano presentava desgast en molts dels seus components, fet que ha requerit el desmuntatge i reconstrucció de tecles, mecanisme, martells i cordes. Un aspecte destacat és el seu teclat de marfil original, un material avui prohibit per llei, que s’ha preservat amb cura.
Inici del Cicle de Música de Cambra
La presentació del piano va ser el preludi de l’inici del Cicle de Música de Cambra 2025, que enguany està dedicat al piano solista. L’honor d’estrenar l’instrument restaurat va correspondre a la pianista Sira Hernández. Al llarg del cicle, altres tres solistes oferiran recitals en aquest espai: Pepe Rivero el 23 de febrer, Daniel Ligorio el 2 de març i Lucas Delgado el 9 de març. Tots ells, a les 12 h a la sala Orlando Barrial del Museu d’Art de Cerdanyola.
Tornar al llistat de noticies