Una ciutat privilegiada. Universitària, acollidora, dinàmica, humana, amb més de 1.000 anys d'història
Totes les dades de la ciutat a disposició teva
AGENDA
Dia Internacional de les persones amb disCapacitat/Diversitat Funcional
25N Exposició 'Destí Igualtat'
25N Dia Internacional contra les Violències Masclistes
XIII Tardor Solidària. Tots els mons al MAC
Activitats i tallers Gent Gran Activa
Exposició 'Al Vallès, som gent de vinya'
Exposició Acció artística 'Senyals de diversitat' - Dia Internacional per l'Alliberament LGTBI 2024
'Miratges contemporanis' de Roberta Marrero
Exposició 'I tu? Què has fet per la victòria? Cerdanyola, un lloc de refugi'
ACTUALITAT
La Ciutat
L'Ajuntament de Cerdanyola, en col•laboració amb el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, ha rescatat per a la seva restauració els relleus en ciment de les deesses Gea i Talassa, obra d'Ismael Smith, que formaven part de la façana de l'edifici de la fàbrica Uralita. El procés va començar fa dos anys i culminarà al 2020 quan les dues peces es podran veure a una sala permanent del MAC Can Domènech
El procés de recuperació de les dues peces d'Ismael Smith, donades al Museu d'Art per Carme Pons, va viure unes complexes tasques d'extracció, precisades d'una cura extrema, en les que van jugar un paper fonamental treballadors de la brigada municipal. Ara, les dues peces es troben en procés de restauració al MAC Can Domènech, treballs que es poden visitar al museu.
El director del MAC Can Domènech, Txema Romero, explica que els relleus rescatats els va fer en ciment Ismael Smith al 1915 per decorar la façana que dona a la via del tren del monumental edifici de la fàbrica Uralita. Els relleus, emmarcats en una complexa orla, contribuïen a convertir la façana de la fàbrica "en una mena de gran escenari propagandístic del que suposava Uralita, un dels motors econòmics del país". Smith representa a Gea, deessa de la terra, i Talassa, deessa del mar, "al·legories de l'abundància, la prosperitat i el comerç, acompanyades d'alguns elements més subtils i complexes, com Talassa fecundant el cap decapitat del deu Urà i invertint el mite".
L'especialista que va dirigir les tasques d'extracció i assumeix la restauració de les Al·legories, Jérôme Rouch, explica que "la singularitat dels relleus d'Ismael Smith és que estan fets de ciment i formigó, el que en el seu moment era molt avançat". El conjunt seria la simbiosi perfecta entre la creació de l'artista, les al·legories en sí, i la producció dels operaris d'Uralita, representada en els marcs emmotllats a la fàbrica.
La regidora de Cultura, Pepi Rivera, defineix les escultures com "un bé de tota la ciutat que enriqueix el nostre patrimoni i les nostres arrels, i recuperar-les és recuperar també la memòria de les obreres i obrers de la Cerdanyola industrial". La regidora ha agraït molt especialment a la propietària de la nau la donació de les obres i sobretot la implicació de la brigada municipal, que "han fet possible el rescat de les peces escultòriques, una feina molt feixuga que han dut a terme amb una delicadesa extrema".
La directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, Àngels Solé, recordava que la tasca del Centre és donar suport a les iniciatives de conservació del patrimoni, i que "sempre hem trobat una gran col·laboració en l'Ajuntament, el que facilita molt les intervencions, com va ser la recuperació dels vitralls de les Dames de Cerdanyola o ara les Al·legories".
L'alcalde Carlos Cordón va assistir a la presentació dels treballs de recuperació i restauració dels relleus, destacant la gran importància que té per la ciutat preservar el patrimoni artístic, un dels trets que ens defineixen.
Notícia al digital www.cerdanyola.info
Tornar al llistat de noticies