Una ciutat privilegiada. Universitària, acollidora, dinàmica, humana, amb més de 1.000 anys d'història
Totes les dades de la ciutat a disposició teva
AGENDA
Parc de Nadal
Convocatòria dels Premis Literaris 2025
1a Exposició de pessebres de Cerdanyola
Exposició solidària a benefici de l'Associació ADIA
Una Nit d'Il·lusió per a Tothom
Activitats i tallers Gent Gran Activa
Exposició 'Al Vallès, som gent de vinya'
ACTUALITAT
Per què Dolium?
El nom de Dolium de Cerdanyola respon a un tret d'identitat del nostre municipi, ja que al jaciment ibèric de la UAB es va trobar un tipus d'àmfora, anomenada dolium, on els nostres avantpassats guardaven coses valuoses, com ara oli, cereals, vi, etc. En els nostres dies considerem que la salut de la ciutadania és un bé molt preuat que cal conservar, i d'aquí el nom del Dolium.
Una visió integral
El Dolium de Cerdanyola vol assumir una visió integral sobre el fenomen de les drogues incorporant quatre línies genèriques en un mateix pla: la prevenció, l'atenció, la inserció i la investigació. L'atenció és una competència autonòmica, però des d'un pla local cal preveure la coordinació, la difusió, l'accessibilitat i el suport a aquest tipus de dispositius.
D'altra banda, s'han diversificat les actuacions segons cinc criteris: les edats, els àmbits d'actuació, les estratègies d'intervenció, els factors específics i el grau d'intensitat de les accions.
Model d'intervenció i visió holística de la salut
La filosofia d’actuació d’aquest pla concep la promoció de la salut com el desenvolupament de la persona i del medi on es troba en totes les seves potencialitats. Per assolir aquest objectiu es diversificaran les propostes d’aquest pla en funció dels criteris d’actuació que s’han definit en el punt "Una visió integral".
En el Pla Municipal de Drogodependències (PMD), la salut es considera quelcom més que la manca de malaltia, ja que també inclou el benestar biològic, psicològic i social, a més del benestar en qualsevol àrea personal entès com a equilibri intern i extern.
El que és més important d’aquesta proposta conceptual és que hem de tenir present que la persona té moltes dimensions i que, si es desenvolupa suficientment en totes, podem garantir mínimament la seva salut; si no, és fàcil que una dependència o un comportament de risc siguin la substitució natural d’aquesta manca de desenvolupament. Això ja ens obre noves possibilitats d'intervenció.
En aquest sentit, percebre l’altre com un ésser amb diferents vessants ens allunya d’una visió mecanicista i homogeneïtzadora, ja que es fan més evidents les diferències i, per tant, hem de relacionar-nos-hi des del respecte a la diversitat i a la individualitat. La conclusió d’aquesta reflexió és que la intervenció proposada ha de ser tan diversa i personalitzada com sigui possible.
Ideari i estructura del Pla
L’estructura i l’organització del Dolium requereixen que políticament hi hagi consens entre els partits, ja que algunes decisions o accions poden ser útils però alhora polèmiques, i és contraproduent que hi hagi accions partidistes en contra d’aquestes decisions o accions. Per tant, la comissió política sobre drogues ha de ser consensuada pels diferents regidors/es dels grups polítics representatius, però a la vegada cal que hi hagi un polític que lideri la iniciativa.
Des de la vessant tècnica, és necessari un consell tècnic format per diferents professionals d'àmbits diversos per donar cos i una dimensió plural al projecte. També cal un equip tècnic que es responsabilitzi de les línies estratègiques a seguir.
En l'àmbit comunitari s’ha de comptar amb qui vulgui participar, però dins de la línia estratègica definida pels experts en qüestió, ja que, atès que el tema de les drogues té un discurs social molt estereotipat, la participació pot anar en contra dels objectius tècnics adients.
Estratègies d'intervenció i activitats
Les estratègies d’intervenció poden ser molt diverses, però han d’estar integrades en els tres eixos fonamentals: la prevenció, l’atenció i la inserció social i laboral. Tot i que hem aclarit que l’atenció no és una competència municipal, sí que ho és garantir que la població tingui serveis accessibles i de qualitat.
Entre les estratègies d’intervenció, algunes d’útils poden ser les següents: la formació de professionals, l’elaboració i la difusió d’estudis de situació, el disseny i la importació de campanyes d’informació i sensibilització, la implantació de serveis, el foment d’estratègies de reducció de danys, la presència en els mitjans de comunicació, la coordinació amb iniciatives preventives d’altres entitats, el concurs en subvencions per a recursos d’inserció, l’educació pel consum, etc.
Pel que fa a l’enfocament del PMD, cal tenir present adreçar les accions a col·lectius diana específics, sobretot a persones en situació de risc, però també no obviar la problemàtica en cap edat, tenint present la diferenciació per gènere i procedència. També és convenient distribuir les accions per àmbit d’activitat humana: família, escola, esport, ocupació, oci, etc.
Amb aquest plantejament estratègic es poden realitzar unes 50 activitats preventives durant l’a ny, en concordància amb el que proposem en l’apartat sobre finançament.
Població diana
Per definir amb qui treballar podem fer un enfocament des de tres conceptes: l’edat, l’à mbit d’intervenció i els factors específics. Per exemple:
- Àmbit: familiar, centres educatius, lleure, laboral, sanitari, esport, etc. - Edat: infància, adolescència, joventut, adultesa, vellesa - Factors específics: gènere, procedència, vulnerabilitat, risc, etc.
Finançament
El finançament d’un pla de drogues municipal ha de ser proporcional al nombre d’habitants del municipi, però la inversió mínima pot tenir com a referent el cost d’una persona que esdevé addicta, és a dir, entre recursos policials, jurídics, socials, de desintoxicació, de deshabituació, d'inserció, d’atenció a malalties cròniques, etc., suma una factura molt costosa (aproximadament uns 20.000 euros anuals). Per tant, el fet que un PMD, amb una inversió de 20.000 euros anuals, només servís per evitar que una persona del municipi esdevingués addicta, ja estaria justificat.
També és important rebre suport extern, no només pel suport pressupostari, sinó per diversificar les fonts de finançament, comptar amb el compromís institucional i garantir la continuïtat del pla.
(aprovat per Resolució d'Alcaldia núm. 2019/2007 de data 17 de maig de 2019)
El Servei d’Assessorament sobre Drogues i Altres Comportaments de Risc ofereix a la ciutadania la possibilitat de contactar amb un tècnic especialista.
Servei destinat a:
Lloc: Servei de Salut Pública i Consum (av. Espanya, 6C)
Horari: Dimarts, de 12.00 a 14.00 h (cal trucar per demanar visita, o per fer una consulta telefònica; també es poden fer consultes per correu electrònic)
Telèfon de contacte: 93 580 88 88 (ext. 3730 i 3731)
Adreça electrònica: dolium@cerdanyola.cat
El fenomen de les drogues ha experimentat en els últims anys un profund procés de transformació, en paral·lel a l'evolució de les societats desenvolupades. A Espanya, en l'actualitat, les drogues estan vinculades a la cultura de l'oci, a diferència del que succeïa en els anys 80, on el consum de drogues, fonamentalment d'heroïna, estava associat a la marginalitat i a la delinqüència. L'heroïna ha estat substituïda per substàncies com el cànnabis, la cocaïna o l'èxtasi, combinades entre si o barrejades amb alcohol i tabac. Aquest canvi de les substàncies també s'ha acompanyat de nous patrons de consum. Estem davant consumidors cada vegada més joves, perfectament integrats en la societat, que consumeixen amb finalitats recreatives i socialitzants i pels qui aquests consums són actes trivials els riscos dels quals menyspreen.
Enllaços Relacionats
Un dels objectius del Pla Municipal sobre Drogues és oferir informació i recursos a tota la població de Cerdanyola sobre drogues i altres comportaments de risc. Per això s'ha fet una acurada selecció de pàgines web, en sintonia amb els criteris preventius del Dolium, que pot resultar de gran utilitat, donat l'enorme volum informatiu que es pot trobar a Internet.
El consum de drogues, ja siguin legals (ex.: tabac, alcohol, certs medicaments) o il·legals (ex.: cànnabis, cocaïna) pot suposar un perill per a la persona si les pren en el seu lloc de treball. Pot ser també font de conflictes laborals i extralaborales i repercutir en la salut i el rendiment de la persona i en la productivitat i qualitat del treball en l'empresa. D'altra banda, existeixen situacions en les quals el mer consum pot resultar perillós, com, en el cas de l'alcohol, en els llocs crítics per a la seguretat, o tasques que impliquin atenció psicomotriu com conduir, manejar maquinària, o, en el cas del tabac, la presència de productes inflamables o explosius.
L'abordatge de la prevenció del consum de drogues en l'àmbit laboral requereix d'estratègies i actuacions específiques en les quals són necessàries la implicació tant de les empreses com dels treballadors i els seus representants (sindicats), conjuntament amb els serveis de prevenció de riscos laborals i, amb freqüència, dels serveis de la comunitat. El programa ha de constar de mesures per intervenir a diferents nivells.
Les estratègies de prevenció són fonamentalment:
“Formació/Informació” que són accions de formació i informació sobre les conseqüències del consum en tots els àmbits (personal, familiar, social, laboral i legal).
“ Creació d'entorns saludables”:és el control d'aquells factors d'origen laboral que poden afavorir el consum i promoció d'aquells factors protectors que faciliten hàbits saludables.
Històricament, les accions preventives s'han emmarcat majoritàriament en l'àmbit escolar. Un dels objectius del Pla Municipal sobre Drogues és ampliar la prevenció a altres sectors de la població mitjançant la diversificació dels àmbits i les estratègies. Aquest objectiu és porta a terme, però, mantenint el nombre i la qualitat de les intervencions amb la població escolaritzada.
Les activitats preventives per a centres educatius que s'implementen des del PMD estan incorporades al programa municipal Cerdanyola Educa, en col·laboració amb el Departament d'Educació del municipi.
En els últims quatre anys s'han realitzat intervencions preventives directes sobre drogues, sexualitat i abús de les noves tecnologies amb més de 8.400 joves escolaritzats de Cerdanyola.
Activitats preventives
A continuació us oferim els enllaços de les diverses activitats subvencionades pel Servei de Salut Pública i Consum mitjançant el Pla Municipal sobre Drogues i Altres Comportaments de Risc (el Dolium) i que els centres educatius de Cerdanyola poden sol·licitar mitjançant el programa Cerdanyola Educa o bé posant-se directament en contacte amb el Dolium.
L'àmbit familiar
La majoria de pares es plantegen més d’una vegada si els seus fills tenen problemes amb l’alcohol i les drogues. S’ho plantegen amb coneixement de causa, ja que l’accés a aquestes substàncies és relativament fàcil al nostre país. Però moltes vegades no saben com respondre a aquesta inquietud. En ocasions creuen que no saben gaire bé què fer, o creuen que els seus fills no els faran cas, o bé no tenen el convenciment d’entendre bé el problema. De vegades senten massa aïllament o impotència per fer alguna cosa, i en d’altres no hi ha acord entre els dos sobre què cal fer o hi ha altres problemes associats, com els estudis, etc.
Davant d’aquest estat de les coses no hi ha res pitjor que no actuar o no saber què fer. Encara que no en siguem conscients, els fills esperen en aquests temes una orientació o resposta per part de les seves famílies.
L'àmbit familiar és fonamental en la prevenció de l'ús problemàtic de les drogues. Per aquesta raó, des del Dolium, així com des del Servei d'Assessorament sobre Drogues i Altres Comportaments de Risc (drogaddiccions i socioaddiccions) s'ofereixen xerrades formatives i informatives per a mares i pares.
En construcció